سخنگوی وزارت خارجه در توضیح واکنش ایران به درخواست عراق برای مذاکره مستقیم ایران با آمریکا، پاسخ به این درخواست‌ها را منوط به دیدن «تغییر» در وضعیت دانست.

سعيد خطيب‌زاده سخنگوى وزارت امور خارجه

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از شرق، خطیب‌زاده  دیروز در بخشی از نشست خبری هفتگی خود درباره اظهارات وزیر خارجه عراق برای مذاکره مستقیم ایران و آمریکا گفت: «ما به حسن نیت برادران در عراق هیچ‌گاه شک نداشتیم. دوستان در عراق در موضوعات منطقه‌ای و بین‌المللی با حسن نیت و فعال و ابتکارات تلاش کردند، نقش سازنده‌ای داشتند و ما ارج گذاشتیم و استقبال کردیم».

وی افزود: «وزیر خارجه عراق نظراتش را بیان کرد و در ملاقات با آقای امیرعبداللهیان در این خصوص صحبت‌هایی را داشت. جواب ایران همواره این بوده که باید تغییری ببینیم که پاسخی به این درخواست‌ها داشته باشیم. برای ما مهم تحقق منافع مردم ایران است و در وین بر اساس همین چارچوب با آمریکا به صورت غیرمستقیم در حال تبادل متون به صورت غیررسمی هستیم».

‌خطیب‌زاده درباره رویکرد دیگر طرف‌های گفت‌وگوهای برجام گفت: «در گفت‌وگوهای وین نگاهمان همواره رو به‌ جلو بوده است. توصیه ما این است که طرف‌ها با عزم رسیدن به توافق خوب به وین بیایند. آنچه برای جمهوری اسلامی ایران تحمل‌ناپذیر است، این است که برخی طرف‌ها با اشتباه محاسباتی تصور کنند وقت و انرژی جمع را با کمپین‌های ضد اطلاعاتی و اخبار تحریف‌شده تلف کنند یا به دنبال خواسته‌هایی فراتر از برجام باشند یا تصور کنند منافعی کمتر از آنچه در برجام است برای ایران قائل شوند».

وی افزود: «در گفت‌وگوهای وین از موضوعات شکلی عبور کردیم و بعد از دور هفتم توانستیم به دو سند جدید برسیم. در واقع با گفت‌وگوهای فشرده انجام‌شده دو سند جدید در موضوع هسته‌ای و رفع تحریم‌ها داریم که رفع تحریم‌ها به‌طور خاص هدف مذاکره‌کنندگان خواهد بود».

سخنگوی دستگاه دیپلماسی با رد توافق اقدام در مقابل اقدام، یعنی کاهش غنی‌سازی در مقابل رفع تحریم گفت: «ما آمادگی داریم در یک توافق ابتدا مطمئن باشیم اقدامات انجام می‌شود؛ چون همه اقدامات جبرانی ایران در چارچوب پادمان و بر اساس نیازهای جمهوری اسلامی انجام می‌شود. ضمن اینکه قانون مجلس الزام‌آور است».

وی افزود: «جمهوری اسلامی ایران بعد از خروج غیرقانونی آمریکا از برجام با صبر راهبردی و به رغم همه فشارها و تحریم‌های ایالات متحده در چند سال اخیر به تنهایی سند برجام را زنده نگه داشت. جمهوری اسلامی ایران بیش از این نمی‌تواند به تنهایی هزینه حفظ برجام را بدهد و به مشارکت همه اعضای ۱+۴ نیاز است تا حیات برجام ادامه یابد».

وی در پاسخ به این سؤال که آیا عراقچی به تیم مذاکره‌کننده برمی‌گردد یا نه، گفت: «تیم مذاکره‌کننده جمهوری اسلامی ایران در وین یکی از ملی‌ترین تیم‌هاست که بسیاری از اعضای آن از قبل هم حضور داشتند».

سخنگوی وزارت امور خارجه یادآور شد: «با همه اعضای این تیم مذاکره‌کننده در تهران مشورت‌ها انجام شد و همه هم در مذاکرات حاضر هستند تا در یک اجماع ملی و با استفاده از همه ظرفیت‌ها بدون هیچ نگاه حزبی این توافق جلو برود و این یکی از نمونه‌های عالی حکمرانی در رابطه با برجام است».

سخنگوی وزارت امور خارجه در پاسخ به اینکه آیا در جریان سفر وزیر خارجه عراق به تهران موضوع بازپرداخت بدهی این کشور به ایران مطالبه شده یا نه گفت: «بله. پیگیری مطالبات و بدهی‌ها انجام شد و دوستان ما در عراق صادقانه تلاش کردند تا در مسیر بازپرداخت بدهی‌ها همکاری کنند».

سخنگوی دستگاه دیپلماسی درباره پرداخت بدهی‌های عراق به ایران گفت: «یکی از موضوعات پرداخت بدهی‌هاست و دوستان در عراق صادقانه تلاش کردند در مسیر بازپرداخت بدهی‌ها همواره همکاری کنند و دوستان در عراق مشتریان خوبی بوده‌اند. در چهار ماه گذشته سفارتخانه‌های ما در موضوعاتی که احتیاجات مردم بوده تلاش‌های زیادی را صورت داده‌اند و وزارت خارجه با چراغ خاموش حرکت کرده است».

کد خبر 646104

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 23
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 1
  • کیان IR ۰۸:۳۲ - ۱۴۰۰/۱۰/۰۷
    53 6
    لطفا با عراق درباره پرداخت غرامت 8 سال جنگ تحمیلی هم مذاکره گردد. حداقل اگر عراقی ها فردا شاخ شدن نسوزیم که چرا غرامت نگرفتیم. سردار سلیمانی یرای آنها در عراق شهید شد آنوقت دلشان نمی آید یه پوستر 3 متری از شهید در آنجا باشد.
  • IR ۰۸:۴۳ - ۱۴۰۰/۱۰/۰۷
    58 8
    همه به این مهم که واقفند که اگر خواهان حل مشکلات هستند چاره آن رو در رو شدن و سر یک میز نشستن چاره کار است
  • IR ۰۹:۴۴ - ۱۴۰۰/۱۰/۰۷
    14 14
    در عجبم از این همه ...
  • IR ۱۰:۰۱ - ۱۴۰۰/۱۰/۰۷
    23 15
    امریکا و متحدان اروپایی و عربی اش به همراه اسرائیل تاکنون با تلخی متوجه این حقیقت تلخ شده اند که بعلت حرکت غلط ترامپ و پومپئو به تحریک نتانیاهو مبنی بر خروج از برجام وضعیت را به جایی رسانده اند که با دو گزینه بد و بدتر مواجه هستند . ادامه فشار حداکثری و زیاده خواهی به حذف گزینه بد و سوق ایران به گزینه بدتر خواهد شد. بهتر است از وسط زیان برگردند و وضعیت را از اینکه هست بغرنج تر نکنند. بهتر است به فکر همزیستی مسالمت آمیز با ایران قدرتمند باشند.
  • سیامک IR ۱۱:۴۵ - ۱۴۰۰/۱۰/۰۷
    25 17
    جهان غرب انچه را در استین داشت رو کرد حتی مزدوران داخلی(دولت تزویر وریا) خودرا فدا کرد این انقلاب خون داده است و صاحب این مملکت و انقلاب خود خداست وقدرت خدا با جماعت ....مذاکره کننده ها باید زیر میز بزنند غرب بجز قدرت چیزی حالش نیست قدرت داریم و مثل خودشان رفتار کنید تا سرگیجه بگیرند ما به وقت نیاز داشتیم تا به کمبودهایمان فایق اییم الحمدالله به انچه می خواستیم رسیدیم واژانس علمش را به ما منتقل کرد بدون انکه خود بداند
    • م محمد IR ۲۱:۴۱ - ۱۴۰۰/۱۰/۰۷
      18 2
      برادرعزیز مطمعن باش که ترامپ با خواست خود از برجآم خارج نشد بلکه با درخواست پوتین این کارا کرد هرچه مذاکرات طول بکشد بنفع پوتین است هم نفت و گاز بیشتری میفروشد هم منافع خودراازائران وسوریه میبرد
  • مهدی IR ۱۳:۰۷ - ۱۴۰۰/۱۰/۰۷
    39 5
    چهل و چند سال هست که مسئولین کشور ما لقمه را چند بار دور سر میچرخانند بعدم میریزند به حلق چین وروسیه....آخه مذاکره ای که مستقیم نباشه نتیجه اش هم همینه که تا حالا بوده
    • IR ۱۷:۵۳ - ۱۴۰۰/۱۰/۰۷
      5 2
      بخدا بفکر مردم باشید
    • ر م IR ۱۹:۱۲ - ۱۴۰۰/۱۰/۰۷
      1 15
      امثال‌شماهاست‌که‌وحدت‌رو‌بهم‌میزنند‌وامریکاواروپاهم‌پرو میشوند‌خداازاصول‌گرایان‌واصلاه‌طلبان‌نگذره‌‌که‌وحدت‌رو شکستند
  • یک انسان IR ۱۷:۱۰ - ۱۴۰۰/۱۰/۰۷
    5 1
    معامله باید معامله دو سر سود باشه، من از تیم مذاکره کننده خواستارم تمام اقداماتی که لازمه انجام بدهند تا حق ایران پایه مال نشه. درود بر ایران و درود بر ایرانی 🏆🇮🇷🇮🇷🇮🇷🇮🇷🇮🇷🏆
  • ناشناس IR ۱۹:۰۵ - ۱۴۰۰/۱۰/۰۷
    16 3
    چراغرامت جنگ تحمیلی اصلامطرح نیست،کمرمردم ازبیکاری وگرانی شکسته شده است،چرامسئولین ایران اینقدرازمذاکره باامریکاواهمه دارند
  • IR ۱۹:۵۰ - ۱۴۰۰/۱۰/۰۷
    5 0
    چرا بابت غرامت جنگ تحمیلی ایران وعراق پیگیری نمیشه حق این عزیز جانباز وشهدا نمگیرید چرامسولین کم کارید
  • IR ۱۹:۵۷ - ۱۴۰۰/۱۰/۰۷
    18 0
    ایران وامریکا اگرازلجبازی دس بردارن وخودشون مشکلاتشونو رودر روحل کنن بهتره تا ایکه به روسیه وچین واروپا باج بدن که کدخدایی کنه،،هیچکس مثل ای کدخداها بدشون نمیاد که برجام بهم بخوره که باج گرفتنشون همچنان پابرجا باشه
  • IR ۲۰:۰۴ - ۱۴۰۰/۱۰/۰۷
    15 1
    امریکا از کشورهای لوس و ننر اروپایی قابل اعتماد تراست ،مذاکره بدون امریکا به جایی نمی رسه
  • IR ۲۰:۳۲ - ۱۴۰۰/۱۰/۰۷
    1 0
    خب مزاکره کنید
  • رضا IR ۲۱:۰۳ - ۱۴۰۰/۱۰/۰۷
    11 2
    روس‌ها نمی‌خواهند ایران به آرامش و به منافع ملی خود فکر کند
  • امیررضا NL ۲۱:۱۲ - ۱۴۰۰/۱۰/۰۷
    9 1
    همه می دانیم که مذاکرات از سوی دو طرف چه ایران و چه غرب فقط وقت گذرانی است و قرار نیست نتیجه عجیب و غریب و مهمی به نفع ملت و میهن داشته باشد . پس تا میتوانید گران کنید . همه قیمت ها رو شفاف کنید خودرو را چند برابر کنید و مردم را دلخوش به مذاکرات نگه دارید که قراره تا ۳۰ سال دیگه ادامه داشته باشه . افراد فوق العاده ضعیف هم در این بین خورد خواهند شد که آب باریکه یارانه به ارزش یک دلار به آنها بدهید . نا وقتی اصولگرا و اصلاح طلب داریم . همین آش است و همین کاسه . چین و روسیه تصمیم می گیرند و ما اجرا میکنیم . روسیه ای که هیچ منفعت اقتصادی برای ما ندارد و بده بستان اقتصادیش با اسرائیل کثیف بیشتر از بده بستانش با ماست .
  • ب IR ۲۲:۴۱ - ۱۴۰۰/۱۰/۰۷
    5 1
    چه جواب سر بالای این عرف دیپلماتیک این چنین جواب دادن شاهکار که نکرده خطیب زاده
  • علی رهبر بقالی IR ۲۳:۲۱ - ۱۴۰۰/۱۰/۰۷
    3 0
    به نظرم باید با آمریکا با جدیت رفتار کرد واما در مورد غرامت جنگی که خانواده شهدا وجانبازان وآزادگان در سه دهه گرفتار ورنج ودرد هستند را پیگیری نموده واین قشر از جان گذشته را از این مصیبت وگرفتاریهای الیم نجات دهید دوستی ایران با عراق هیچ ربطی به غرامت جنگی ندارد ومتجاوز باید به قانون بین الملل عمل کند اما مسئولان در اینمورد کم‌کاری می‌کنند
  • IR ۰۶:۵۵ - ۱۴۰۰/۱۰/۰۸
    1 1
    سلام برادران عراقی مشتریان خیلی خوبی برای ایران هستند وباید به این ا خوت عراقی افتخار کرد البته فقط نمی توانند پولی به ایران پرداخت کند وهمیشه دعا می کنند مشکل ایران بامریکا حل نشود تاوعده سر خرمن بدهند عین غرامت جنگی.
  • IR ۰۷:۳۲ - ۱۴۰۰/۱۰/۰۸
    2 0
    پس غرامت ۳۰۰میلیارد دلاری جنگ را کی از عراق می گیرید نکنه آنرا هم به برادران عراقی بخشیده اید
  • اسماعیل ایرانی IR ۰۹:۱۸ - ۱۴۰۰/۱۰/۰۸
    0 0
    موضوع دریافت غرامت جنگ تحمیلی همواره یکی از موضوعاتی هست که فکر اکثر ما ایرانی ها را بخود مشغول کرده.چه دلیلی دارد که این مسئله تابحال بطورجدی مطرح نشده واصلا از طرف ایران مطرح نمیشود.خسارتیکه حق ما طبق تمام مقررات بین المللی میباشد.ایا بعداز اینهمه خسارت جانی و مالی و ویرانی مملکت باز هم بدهکار عراق میباشیم که حتی در بازپرداخت بهای کالای دریافتی هم تعلل میکند؟
  • IR ۱۹:۰۹ - ۱۴۰۰/۱۰/۰۸
    0 0
    به برادران عراقی کسی نیست که بگن خسارات ۸سال دربه دری وکشتن جوانان ایران راپدداخت کنه